Κυριακή 16 Μαρτίου 2014

Κ. Αγοραστός: «Πιο κοντά στους αγρότες και κτηνοτρόφους οι αποφάσεις για την κατανομή και διαχείριση των ευρωπαϊκών κονδυλίων»


Ουσιαστική αποκέντρωση των πόρων και των διαδικασιών του νέου ΕΣΠΑ ζήτησε από το Κιλελέρ ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός

«Η κυβέρνηση να κάμψει τις αντιδράσεις των γραφειοκρατών των υπουργείων – Δεν νοείται να εγκρίνονται στην Αθήνα τα σχέδια βελτίωσης»



«Η κατανομή και διαχείριση των ευρωπαϊκών κονδυλίων στον αγροτικό τομέα πρέπει να γίνεται στο εγγύτερο προς τους αγρότες επίπεδο. Πρέπει οι ίδιοι οι αγρότες και κτηνοτρόφοι να έχουν τον πρώτο και τελευταίο λόγο στο πώς να αξιοποιηθούν οι ευρωπαϊκοί πόροι ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο αποτέλεσμα», επιισήμανε ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός μιλώντας σήμερα σε ημερίδα που διοργάνωσαν η περιφέρεια Θεσσαλίας και ο δήμος Κιλελέρ στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για να τιμηθεί η 104η επέτειος από την εξέγερση των κολίγων.

Αξιοποιώντας την ευκαιρία της παρουσίας στην εκδήλωση του αναπληρωτή υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Μαξ. Χαρακόπουλου, ο κ. Κ. Αγοραστός εξέπεμεψε σαφές μήνυμα προς την κυβέρνηση να εκχωρήσει στις αιρετές περιφέρειες εκτός από πόρους και την διαχείριση περισσότερων δράσεων από το αγροτικό ταμείου του νέου ΕΣΠΑ 2014-20.
«Βασιζόμαστε στον Θεσσαλό υπουργό να συμβάλλει καθοριστικά προκειμένου να καμφθούν οι αντιδράσεις των γραφειοκρατών της Αθήνας  που προσπαθούν με κάθε τρόπο να ναρκοθετήσουν, να παρεμποδίσουν την ουσιαστική αποκέντρωση των πόρων και της διαχείρισης του νέου ΕΣΠΑ», τόνισε ο κ. Κ. Αγοραστός και προέβαλε μεταξύ άλλων το εξής επιχείρημα:
«Και να μην υπήρχε η κρίση, πολύ περισσότερο σήμερα που η χώρα μας διέρχεται μια πολύ δύσκολη περίοδο, η ελληνική οικονομία θα αποδεικνυόταν πολλαπλά ωφελημένη από την ουσιαστική αποκέντρωση των διαδικασιών διαχείρισης των ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Δεν νοείται να εγκρίνονται από την Αθήνα τα σχέδια βελτίωσης και οι επενδύσεις στον αγροτικό τομέα. Δεν νοείται ο υπουργός και ο ειδικός γραμματέας να ασχολούνται με διαδικαστικά ζητήματα. Δεν νοείται να στοιβάζονται φάκελοι επί φακέλων ή οι ενδιαφερόμενοι να τρέχουν κάθε λίγο στην Αθήνα για να διαπιστώσουν που βρίσκονται τα θέματά τους.
Θα πρέπει οι κεντρικές υπηρεσίες να φθάνουν σε αδιέξοδο για να αποφασίσει το υπουργείο να εκχωρήσει στις περιφέρειες τον έλεγχο των φακέλων όπως έγινε πριν μερικούς μήνες; Γιατί θα πρέπει να απαξιώνονται τα επενδυτικά σχέδια μένοντας τόσο καιρό στο συρτάρι;
Θα σας πω μόνο αυτό που μου είπε ένας νέος της αγρότης της Θεσσαλίας πριν λίγο καιρό: «Μέχρι να εγκριθούν τα σχέδια πρώτης εγκατάστασης οι νέοι αγρότες που τα υποβάλαμε θα πάψουμε να είμαστε… νέοι».
Ο κ. Κ. Αγοραστός ανέδειξε στην ομιλία του τον πρωταγωνιστικό ρόλο που διαδραμάτισε η περιφέρεια Θεσσαλίας ως η κατ’ εξοχήν αγροτο-κτηνοτροφική περιφέρεια της χώρας, στο να εκχωρηθεί στις αιρετές περιφέρειες το 30% των πόρων του γεωργικού ταμείου της νέας προγραμματικής περιόδου. Παράλληλα, ανέφερε ότι η περιφέρεια Θεσσαλίας έχει αποστείλει έγγραφο στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κρίνοντας σκόπιμη και απαραίτητη την εκχώρηση όλων των σταδίων Διαχείρισης στην Περιφέρεια Θεσσαλίας για τις παρακάτω δράσεις, που αφορούν στα άρθρα 14,15,16,17,19,20,21,22,23,24,25,26,27,35 και Leader:

ΑΡΘΡΟ
ΤΙΤΛΟΣ ΑΡΘΡΟΥ
ΔΡΑΣΕΙΣ
14
Δράσεις μεταφοράς γνώσεων και ενημέρωσης
·   Επαγγελματική κατάρτιση και δράσεις απόκτησης δεξιοτήτων (επιμορφωτικά μαθήματα, εργαστήρια και ατομική καθοδήγηση, βραχυπρόθεσμες ανταλλαγές για διαχείριση γεωργικών εκμεταλλεύσεων, επισκέψεις σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις κ.α.).
·   Δράσεις επίδειξης.
·   Δράσεις ενημέρωσης.

15
Συμβουλευτικές υπηρεσίες, υπηρεσίες διαχείρισης γεωργικής εκμετάλλευσης και υπηρεσίες αντικατάστασης στην εκμετάλλευση
·   Συμβουλευτικές υπηρεσίες για τη βελτίωση των οικονομικών κι περιβαλλοντικών επιδόσεων της εκμετάλλευσης, της επιχείρησης ή/και της επένδυσης και ανθεκτικότητάς της ως προς το κλίμα (συμβουλές σε σχέση με ορθές γεωργικές και περιβαλλοντικές συνθήκες, επωφελείς για το κλίμα, προστασία υδάτων και εδάφους, βιοποικιλότητα, καινοτομία, ασθένειες, αλλαγή κλίματος, βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας των μικρών εκμεταλλεύσεων κλπ).
·   Υπηρεσίες διαχείρισης γεωργικής εκμετάλλευσης, αντικατάστασης και παροχής συμβουλών.
·   Επιμόρφωση συμβούλων

16
Συστήματα ποιότητας γεωργικών προϊόντων και τροφίμων
·   Συστήματα ποιότητας των γεωργικών προϊόντων, του βάμβακος ή των τροφίμων που καθορίζονται από τη νομοθεσία της Ε.Ε.
·   Συστήματα ποιότητας γεωργικών προϊόντων, βάμβακος ή τροφίμων που αναγνωρίζονται από τα κράτη-μέλη.
·   Εθελοντικά συστήματα πιστοποίησης γεωργικών προϊόντων.
17
Επενδύσεις σε υλικά στοιχεία του ενεργητικού
·   Εκσυγχρονισμός γεωργικών εκμεταλλεύσεων.

Υποδομές που σχετίζονται με την ανάπτυξη και την προσαρμογή της γεωργίας (πρόσβαση σε γεωργική ή δασική γη, αναδασμός, βελτίωση, ενεργειακός εφοδιασμός και διαχείριση υδάτων).
19
Ανάπτυξη γεωργικών εκμεταλλεύσεων και επιχειρήσεων
·   Ενισχύσεις εκκίνησης επιχείρησης για: α) νέους γεωργούς, β) μη γεωργικές δραστηριότητες σε αγροτικές περιοχές, γ) ανάπτυξη μικρών εκμεταλλεύσεων.
·   Επενδύσεις σε μη γεωργικές δραστηριότητες.
20
Βασικές υπηρεσίες και ανάπλαση χωριών σε αγροτικές περιοχές
·   Ανάπτυξη Δήμων αγροτικών περιοχών.
·   Υποδομές μικρής κλίμακας συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
·   Ευρυζωνική υποδομή.
·   Επενδύσεις για βασικές υπηρεσίες για τον αγροτικό πληθυσμό, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών αναψυχής και των πολιτιστικών υπηρεσιών.
·   Υποδομές αναψυχής, τουριστικές πληροφορίες και επισήμανση τουριστικών αξιοθέατων.
·   Αποκατάσταση πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς των χωριών και των αγροτικών τοπίων.
·   Επενδύσεις μετεγκατάστασης δραστηριοτήτων.
21,22,23,24,25 και 26



Επενδύσεις στην ανάπτυξη δασικών περιοχών και στη βελτίωση της βιωσιμότητας των δασών
·      Δάσωση και δημιουργία δασικών εκτάσεων.
·      Δημιουργία δασοκομικών συστημάτων.        
·      Πρόληψη και αποκατάσταση των ζημιών στα δάση από δασικές πυρκαγιές και φυσικές καταστροφές.
27
Σύσταση ομάδων και οργανώσεων παραγωγών
·   Σύσταση ομάδων παραγωγών με σκοπό: α) την προσαρμογή της παραγωγής στις απαιτήσεις της αγοράς, β) την κοινή διάθεση εμπορευμάτων στην αγορά, την θέσπιση κοινών κανόνων για πληροφορίες και άλλες δραστηριότητες.

35
Συνεργασία
·   Συνεργασία διαφόρων παραγόντων της γεωργίας και της αλυσίδας τροφίμων, του δασικού τομέα και άλλων παραγόντων της Ένωσης.
·   Δημιουργία συμπλεγμάτων φορέων (clusters) και δικτύων.
·   Ίδρυση και λειτουργία επιχειρησιακών ομάδων ΕΣΚ. (Ευρωπαϊκές Συμπράξεις Καινοτομίας για την παραγωγικότητα και τη βιωσιμότητα της γεωργίας)
·   Η συνεργασία θα αφορά: πιλοτικά έργα, ανάπτυξη νέων προϊόντων, συνεργασία μικρών επιχειρήσεων, συνεργασία φορέων της αλυσίδας εφοδιασμού, δραστηριότητες προώθησης σε τοπικό πλαίσιο σχετικά με την ανάπτυξη βραχείων αλυσίδων και τοπικών αγορών, συλλογικές προσεγγίσεις περιβαλλοντικών έργων κ.α.
42,43,44

Leader